De strijd tegen de zwembandjes

Dat ik echt wel in fotografie- en poseermodus stond, merkte Juffrouw Sanseveria bij mijn vorige blogpost op. “Da’s waarschijnlijk omdat ik mij zo goed in mijn vel voel tegenwoordig :)”, zei ik. Ik zal eens vertellen hoe dat komt.

Begin dit jaar begon ik met sporten.

2013-yoga-again-sporten

Ik zou willen schrijven: volledig uit eigen beweging, maar dat is een leugen. Eigenlijk moest ik een kakopmerking incasseren van iemand aan wiens mening ik een beetje waard hecht. Het meisje in mij deed van pruillip en zo.
Meer dan die ene opmerking had ik echter niet nodig om mij nu eens eindelijk volledig op het sporten te storten.

Het hielp wel dat ik al heel wat heup- en buikvet kwijt was door al een jaar te letten op mijn suikerconsumptie (daarover een andere keer meer).

Het hielp ook dat mijn conditie al redelijk in orde was. Dat komt ervan als je zo veel mogelijk met de fiets wil doen.

sporten-2013-fietsen-again

Ik wilde het al langer doen hoor, meer bewegen. Van kantoorjobs en eenboekskeschrijven krijgt ge natuurlijk geen strak lijf. Dik ben ik niet, maar ik ben – helaas – ook al de leeftijd gepasseerd dat ik alles kan eten zonder een gram bij te komen.

Wat ik dan precies doe? Dit jaar eens niet lopen, want lopen doe je toch vooral voor je conditie en je gewicht, toch? Ik wilde vooral mijn groeiende zwembandjes aanpakken. Een beetje zoals bij mijn naamgenote: gedaan met mezelf dingen wijs te maken, “ge zijt verdikt, Kelly, doe er iets aan”. Een beetje vet alhier, een beetje vet aldaar – ik wil(de) het weg!

Dus: zweten dankzij de dvd’s van Jillian Michaels, zo’n typisch Amerikaanse ‘personal trainer’. Je aapt haar na, staat wat te springen in je living, voelt jezelf misschien echt belachelijk, maar hé, het werkt. Of ik gewicht kwijt ben, weet ik niet, geen weegschaal in huis. Maar alles wordt geleidelijk aan een beetje strakker. And I’m feeling gooooooood.In het begin was het soms moeilijk. Vaak dacht ik: “dju toch, ik heb hier eigenlijk echt geen tijd voor, waarmee ben ik bezig, hoe strak mijn lijf is, is toch eigenlijk niet zo belangrijk, ik zou x of y moeten doen …” Allemaal een kwestie van prioriteiten is het! En uiteindelijk: een half uur per dag om me zo goed te voelen, dat valt toch mee?

fail-try
Intussen volg ik verschillende programma’s door elkaar. Een beetje afwisseling houdt het plezanter. 30 Day Shred (level 1 en level 2 staan op YouTube) en Ripped in 30 volgen het schema ‘3 minuten spiertraining + 2 minuten cardio + 1 minuut buikspieren’ – en dat dan 3 keer na elkaar, met telkens verschillende oefeningen. Zeer effectief, jawel. 6 Weeks 6 Pack is enkel voor de buikspieren. Yoga Meltdown (level 1) doe ik als ik het wat rustiger aan wil doen (waarmee ik niet wil zeggen dat yoga ‘niets uit doet’, maar de Jillian Michaels-yoga is opvallend minder intensief dan haar andere workouts). ’s Morgens of ’s avonds, in de living of op het terras, met mijn matje, laptop, ‘gewichtjes’ (= die twee flesjes gevuld met gekleurde steentjes als paasversiering) en een fles water. Afzien, soms, maar ik hou van het resultaat.

sporten-2013-yoga-buiten

Acht maanden later kan ik zeggen dat dat JillianMichaelsen wel een constante geworden is. Gemiddeld vijf keer per week, soms minder, maar ik heb geleerd me daar niet schuldig over te voelen. “Niet te streng. Op het gemak. Zonder deadlines. Gewoon verder doen.”, zoals de andere Kelly het schreef. En daarna: toosten op jezelf!

sporten-2013-smoothie-roze

Volgend bericht
Vorig bericht

14 reacties op “De strijd tegen de zwembandjes

  1. Geniet er nog van, eens je kinderen hebt is een half uur per dag bijna onoverkomelijk 😉
    (Serieus, ik zou het je graag nadoen en 't is dus een klein beetje jaloezie die me tot die uitspraak leidt maar toch, mijn eerste vrije moment is om 21u…dan zit de vent al lang voor de tv en de computer staat in dezelfde ruimte, hij zou nogal platliggen als hij me ziet mee'turnen' op youtube 😉 )

    1. Soms begin ik er ook pas aan om tien uur, half elf ten laatste. Mijne vent kijkt meestal vol bewondering… als hij zou lachen, zou ik hem rap (proberen) dwingen om eens mee te doen, hij zou rap wat minder lachen 😉

  2. Ik wou vorige week in de kringwinkel zo'n aerobics video kopen, maar ik dacht: "Komaan Sanse, dat is marginaal, niemand doet dat!"
    Maar goed, gij doet dat dus, en gij ziet er bangelijk uit.
    Ik ga volgende week terug naar de kringwinkel!
    P.S. ik loop af en toe en dat zou ook wel helpen om alles wat strakker te maken (als ik wat meer regelmaat zou hebben, tenminste)

    1. Lol, ja, ik vond dat ook marginaal. Of dat probeerde ik mezelf toch wijs te maken. Maar naar de fitness zag ik mij ook niet gaan, dus ge moet daar gewoon een beetje mee lachen, met die Amerikaanse marginaliteit 😉

  3. Met het gevoel van de eerste schooldag in het achterhoofd, heb ik je voorbeeld gevolgd en ben er ook aan begonnen. Een nieuwe start weet je wel.

    Doodgaan is het, een half uur afzien. Ik denk niet dat ik dat dertig dagen volhoud, laat staan 8 maanden. Chapeau voor jou!