7 tips voor meer beweging

Onlangs schreef ik al over het hoe en wat van mijn vijf-ochtenden-per-week-een-kwartiertje-sporten. Ik verwees toen twee keer naar mijn sportschema en beloofde daarover te schrijven. Alleen wist ik nu eigenlijk niet goed wat ik daarover juist zou schrijven. Maar dat sportschema is wel een van de dingen die mij helpen om meer beweging in mijn leven te krijgen. Ha, idee! – ik schrijf gewoon een blogpost over ALLE dingen die mij helpen om meer te bewegen. 

Eerst nog efkes zeggen: wat werkt voor mij, werkt niet per se voor jou, dat besef ik natuurlijk wel. Ik hou van lijstjes en schema’s, maar misschien ben jij rebels en HAAT je routine uit het diepste van je hart, terwijl je dat perfect weet te combineren met meer beweging.

1. Maak er tijd voor en stel een haalbare planning op.

Dat kan per maand, week of zelfs halve week. Ik maakte een maandschema en dacht even na over wat ik wilde doen. Voor april zette ik mijn bijna dagelijks kwartiertje ochtendsporten verder. Na het werk plande ik de squat challenge en de crunch challenge in, want dan zijn mijn spieren al opgewarmd van het fietsen. In het weekend deed ik die challenges gewoon wanneer het mij paste. Ook yoga stond drie keer per week op de planning, liefst voor het slapengaan.

2. Zijt ook weer niet te streng voor uzelf.

Soms lukt het niet om iets te doen op het vooraf ingeplande moment. Dat kan gebeuren, zo is het leven. Haal het de dag nadien in, of niet, maar pik de draad gewoon weer op. No hard feelings. De laatste vier geplande yogasessies heb ik niet gedaan. Ik vond dat spijtig, maar in mei heb ik ze gewoon opnieuw ingepland, zonder al te boos te zijn op mezelf.

3. Vind iets wat ge leuk vindt.

Nogal logisch. Er zijn heel veel coole yogaposes die ik ooit wil kunnen, dus ik werk ervoor dat ik ooit voldoende kracht heb om ze te doen. De krachtoefeningen die ik kies, zijn er ook die ik tof vind. Push ups staan daar bijvoorbeeld nooit bij, want ik vind ze niet leuk en ik kan ze zelfs niet aan doordat ik ooit mijn arm brak (geen excuus, ik moet gewoon echt oppassen met die arm).

4. Maak het extra plezant.

Kijk naar een Netflixje terwijl Jillian Michaels u zegt wat ge moet doen, luister naar uw favoriete muziek terwijl ge yogaat (ik vind de meeste yogamuziekjes verschrikkelijk, wat wel tof is, is zware muziek of Massive Attack) of (voor mama’s met luide kinders) zonder u gewoon efkes in stilte af.


Yoga + De Zwaarste Lijst op paasmaandagavond, misschien de vreemdste combinatie ooit,
maar haaaa, zen!

5. Hang / leg uw sportgerief in het zicht.

Mijn yogamatje hangt aan een haakje in de living, mijn sportschema hangt waar iedere bezoeker het kan zien, mijn sportkleren hangen voor het grijpen in de badkamer, altijd klaar als ik een sportgoestingske krijg. Of als het moet van het schema, ah ja.

6. Als je een matje nodig hebt: koop uzelf een goed matje.

Dat heb ik lang uitgesteld omdat ik dacht dat alle matjes milieuonvriendelijke, lelijke plastieken dingen waren. Tot ik Manduka ontdekte. Ik kocht via hun webshop de eKO Lite Mat 4mm 180cm (“eco-friendly yoga mat made from biodegradable, non-Amazon harvested, natural tree rubber”). Je vindt er ook op bol.com. Niet goedkoop, maar mijn lijf is blij en mijn interieur ook.

7. Sport in goeie sportkleren, als ge daar zin in hebt.

Ik wilde geen geld uitgeven en vroeg in mijn kennissenkring eens naar oude sportkleding en nu heb ik een paar sporttopjes. Daarboven draag ik nog een extra los topje (meestal mijn racerback recykleersel uit Art d’Eco) en daaronder een tweedehands shortje, gewoon een los dingetje dat ik schoon vond. Geen lelijke vodden voor mij. Of allez, geen vodden die IK lelijk vind.

Volgend bericht
Vorig bericht

7 reacties op “7 tips voor meer beweging

  1. Ah, mijn matje ligt onder een kast, ik ga dat ook eens ophangen denk ik (en ik heb er ook een heel mooi en heel eko hier in een Duitse ekoshop gevonden :)). En dat "zonder u gewoon efkes af", oh dat klinkt goed in theorie! In de praktijk doe ik yoga met een peuter die op mijn gezicht komt liggen of continu onder mijn benen door komt kruipen. Ook plezant 😀 !

    1. Dan is "zonder u gewoon efkes af" dus niet van toepassing op u, met zo'n plezante peuter in de beurt 🙂 Die optie had ik – ahum, oeps – niet eens overwogen, haha.

  2. Op dit moment, zo niet werkende en al, is zo'n schema niet nodig bij mij; ik krijg mijzelf wel voldoende buiten om te sporten (al zou ik soms wel nog wat meer tijd moeten vrijmaken voor yoga). Maar eens ik begin te werken, lijkt het mij misschien niet slecht om ook zo'n schema op te maken. Niet te strak, maar zo gewoon aanmoedigend en al. Merci voor de inspiratie dus!

    En merci voor de eco-yogamat! Mijn huidige mat is verre van versleten, maar als het zover komt, weet ik waar ik er een verantwoorde nieuwe kan vinden.