Gezond lunchen (op het werk): maak er een feestje van!

Deze week ging ik nog eens naar een inspirerend event, het Healthy@Work-event van Tempo-Team. Sara van De Groene Keuken had me uitgenodigd (merci!) en na wat getwijfel zei ik ja. En daar heb ik geen spijt van gekregen. Dat ik gezond lunchen (en eten in het algemeen!) belangrijk vind, is denk ik geen geheim. Op Instagram toon ik (te?) vaak mijn maaltijd en hoewel ik geen foodblogger ben, bekende ik bijvoorbeeld vier jaar geleden al dat eten mijn grootste hobby is. Ook deelde ik al eens drie simpele slaatjes als lunch. Sinds die laatste blogpost denk ik eraan om nog enkele tips voor een gezonde lunch te delen. Ooit, dames, ooit! Ik wil maar zeggen: het is een onderwerp waarmee ik nogal bezig ben. Maar nu wil ik het hebben over het event van Tempo-Team!

teriyaki-cashews-all-good

Healthy@Work

Aan het begin van de avond kregen we wat meer uitleg over een studie die Tempo-Team had laten uitvoeren over gezondheid op het werk. Wat blijkt? 2 op 3 werkgevers vindt aandacht voor gezondheid belangrijk. Grootste drijfveer? Ziekteverzuim tegengaan en werknemers langer aan het werk houden, twee belangrijke uitdagingen voor HR-diensten in de komende jaren. Maar helaas doet slechts 1 op 5 werkgevers er ook werkelijk iets mee. Dat de gezondheid van de werknemers niet altijd erg hoog op het prioriteitenlijstje staat in heel wat bedrijven, heb ik helaas zelf ook al ondervonden, in mijn eigen jobs maar ook bij vrienden. Triest, en zeker als je weet dat er wel meer en meer verwacht wordt van werknemers.

Slechts 1 op 7 werknemers en 1 op 5 werkgevers zegt dat in hun bedrijf het aanbod aan gezond eten, gezonde snacks en ongesuikerde dranken toeneemt en amper 10% ziet het aanbod van ongezonde voeding en dranken in hun werkomgeving afnemen.”

Tempo-Team blijft echter niet bij de pakken zitten. In hun regio-kantoren geven ze workshops en kooklessen, inclusief persoonlijke begeleiding en voedingsplannen op maat. Een voorbeeld dat veel bedrijven mogen volgen, vind ik.

Raw & Vegan Culinaire Workshop

Daarna was het tijd om te eten. En wat voor eten! Julie en Simon van Julie’s Lifestyle en All Good Cuisine verwenden ons met …

  • een snelle Pad Thai
  • een quinoasalade met geroosterde pompoen en munt-erwtenpesto
  • speculaas- & marsepeinballetjes

Tijdelijke smartphoneproblemen verhinderden mij om mijn enthousiasme over gisterenavond te delen. 😁 Wat ik deed? Wel, ik genoot bij @tempoteambe met enkele andere bloggers van vegan pad thai, quinoa-boerenkoolsalade met munt-erwtenpesto en geroosterde pompoen (op de foto – 💚 de kleurtjes!) en speculaas- en marsepeinballetjes. Met volle teugen. Serieus. ZO LEKKER. Chefkoks van dienst waren @rawfoodchefjulie en @simonmatthys, de gelegenheid een workshop over gezond lunchen. Toen ik om elf uur ’s avonds eindelijk terug thuis was, zat ik nog altijd vol energie. Niet alleen dankzij de maaltijd, maar ook dankzij het gepassioneerde, stralende koppel. Merci aan Tempo Team, @uprbelgium en natuurlijk Julie en Simon. 🙏#tempoteambelgium #vegan #verblijdingen #julieslifestyle #belgianblogger #healthy #lunch

Een foto die is geplaatst door Kelly – Ma vie en vert (@lamerlette) op

Met zo’n recepten wordt lunchen op het werk écht een feestje. En da’s meteen ook de belangrijkste tip die ik zelf wil delen: probeer er iets leuks van te maken, van je lunch! Maak een of twee avonden per week even tijd om je lunch voor te bereiden en de komende middagen wordt je lunch een feestelijke maaltijd vol kleur en smaak.

Julie en Simon deelden ook enkele bereidingstechnieken (masseer je boerenkool!) en info over de voedingswaarde van de ingrediënten. Zin om ook aan de slag te gaan? HIER kunnen jullie de recepten downloaden. Het leuke aan de Pad Thai en de salade is dat beide enkele dagen vers blijven. Ideaal als je het niet erg vindt om een paar dagen na elkaar hetzelfde te lunchen! (en met zo’n lekkere recepten is dat écht niet erg, vind ik)

We kregen niet alleen een portie energie en inspiratie mee naar huis, maar ook nog een goodiebag. MET HET BOEK VAN JULIE! Dat kende en wilde ik al langer, dus ik ben zo blij dat ik het eindelijk het mijne kan noemen. Merci, Tempo-Team, Unlimited PR en natuurlijk Julie! ♡ Oh ja, collega-blogger Silke verloot trouwens een exemplaar van Julie natuurlijk, aangezien zij het boek al had. Waag je kans!

julie-natuurlijk-goodiebag-gezond-lunchen

Nog meer in de goodiebag: chocolade-amandel-granola, rozemarijn-crackers en teriyaki cashews (die de dag nadien al op waren – moeha!). Als je eens iemand wil verrassen met raw vegan lekkers zonder geraffineerde suikers of gluten (jezelf bijvoorbeeld, dat mag ook), ga dan eens shoppen in Julie’s webshop. Echt.

all-good-goodiebag-gezond-lunchen

Vinden jullie het belangrijk om op het werk gezond te lunchen? En hoe pakken jullie dat aan? Proberen jullie er ook (af en toe of zo veel mogelijk) iets leuks van te maken?
Volgend bericht
Vorig bericht

5 reacties op “Gezond lunchen (op het werk): maak er een feestje van!

  1. Superleuk dat je naar dat event mocht; lijkt mij inderdaad echt wel helemaal jouw ding!

    Ik zei het bij Silke al, maar jouw foto is het ook meer dan waard: oooh, die schotel met pompoen! Het is 23h ’s avonds, ik heb totaal geen honger en toch, ik wil dat nu eten 🙂 Merci voor de link naar de recepten die dat ook mogelijk maakt (ale, niet nu nu he, ik ga ook niet overdrijven, maar wel een van de komende dagen).

  2. Heel interessant en leuke tips! Ik las ondertussen ook je oudere artikel over suiker minderen: Kan je nog een beetje meer uitleg geven waarom juist je schrijft: in mindere mate honing? Ik ben een honing freak 😉

    1. He Alma! Dank je voor je toffe reactie 🙂 De reden waarom ik honing beperk is tweeledig: enerzijds omdat het niet veganistisch is (ik ben geen veganist maar probeer toch zo veel mogelijk plantaardige dagen in te lassen 🙂 ) en anderzijds gewoon omdat ik het niet de lekkerste vorm van suiker vind. Geef mij maar ahornsiroop of kokosbloesemsuiker! Meer honing voor jou! 😉