Drie simpele slaatjes als lunch #boostyourpositivity

Ik eet heel vaak zoet als lunch, gezond zoet, dat wel. In hartig lunchen durft al eens meer tijd te kruipen, tijd die ik niet altijd heb. Maar ik maak wel zo veel mogelijk tijd. Want mijn lijf is het waard. Ik maak het mezelf natuurlijk liever niet te moeilijk. Als ik hartig lunch, gaat het heel vaak om restjes van de avond voordien, of soep. Als ge een ganse dag gaat werken, moet ge ’s avonds al eens prioriteiten stellen: een superdeluxe lunch voorbereiden of gewoon iets simpels, een half uurtje langer lezen / breien / naaien / haken / prullen, een blogpost schrijven, wat babbelen met het lief … Pas op, ik kook graag en koken ontspant me meestal, maar toch, prioriteiten dus.

Ik schreef een paar weken geleden al een uitgebreide post over hoe ik als ‘groen meisje’ mijn lunch meeneem naar het werk. Hier vind je die post. Wie het zich niet herinnert (haha, wie wel?!): mijn slaatjes zitten in een bokaal (ik ben nogal zot van bokalen) of in mijn Box Appetit lunchbox.

Maar nu dus, speciaal voor de nieuwe #boostyourpositivity-uitdaging van petit em: drie simpele, hartige recepten voor slaatjes. Of nee, eerder ideeën, geen recepten met afgemeten ingrediënten. Vegetarisch en zonder zuivelproducten omdat ik daar niet goed tegen kan, (vrij) snel klaar en lekker. Oké, dat laatste is natuurlijk geheel subjectief, maar probeer het vooral zelf uit en pimp je slaatje naar wens.

#boostyourpositivity #myhealthylunch

Sushinotsushi

aka: hetzelfde als sushi, maar niet op rolletjes gerold en dus veel minder arbeidsintensief, en meer groenten dan rijst in plaats van omgekeerd (al hoeft dat niet, maar ik verkies dat wel)

Dit eet ik regelmatig als lunch als ik sushi heb gemaakt, gewoon omdat ik bijna altijd nog groenten over heb als ik sushi heb gemaakt (ahum), maar ook soms als ik nog groenten van een ander gerecht over heb. Je kan redelijk wat groenten combineren met norivellen-sushirijst-en-co, vind ik. Het sushi bord op de foto hieronder is ontstaan omdat ik nog koolrabi en tomaat had die op moesten. Ik zou er eigenlijk een mediterraanse salade van maken, maar uiteindelijk werd het dus Japans.

Snij groenten naar keuze / koelkastvoorraad in stukjes en roer door elkaar (of niet) met:

  • in stukjes geknipte norivellen
  • (geroosterde) sesamzaadjes
  • verbrokkelde, in een oosters sausje en olie geroerbakte tempeh (of tofu of seitan of wat ge graag eet bij rijst)
  • sojasaus (tamari is mijn favoriet)
  • (sushi)rijst

Qua groenten zijn er veel opties:

  • in de zomer:
    • een tomaat
    • een halve avocado (de andere helft besprenkel je, met de pit erin, met citroensap, zet je in de koelkast en verwerk je de dag nadien op toast, in smoothie, in de andere helft sushinotsushi …)
    • een komkommer
    • een (halve) koolrabi
    • (gestoofde) radijsjes
    • rauwe of gestoofde of ovengeroosterde paprika
    • gestoofde champignons (in sojasaus!)
    • broccoli
  • in de winter:
    • een wortel
    • een (halve) koolrabi
    • gestoofde champignons (in sojasaus!)
    • broccoli
    • in sesamolie + sojasaus geroerbakte (witte, Chinese, rode …) kool
    • rauwe of gestoofde selder

Ik heb meestal tempeh in huis omdat ik daar zot van ben en ik bak altijd direct een gans pakje, of zelfs twee pakjes (zotjes!) en hou dan al een portie tempeh apart om te verdelen bij slaatjes.

sushi-bowl

Iets met quinoa en linzen

Als ik ’s avonds quinoa en/of linzen maak, kook ik soms opzettelijk wat meer dan nodig om ook meteen een lunchportie te hebben. Ofwel heb ik restjes over en doe ik daar wat mee. Quinoa en linzen vormen direct een goeie basis voor een gezonde, goed vullende maar niet al te zware lunch, vind ik. Werk af met wat geroosterde pitten of noten en rauwe groenten die je graag eet. Maak eventueel (ik raad het wel aan) nog een eenvoudige vinaigrette (azijn + olie + peper & zout) en je lunch is klaar.

In de zomer maakte ik deze simpele combinatie: lente-ui, tomaat, komkommer, rode paprika, gerookte tofu, gele linzen, quinoa, geroosterde pompoenpitten en heerlijk dikke korrels zout – uit de bokaal, recht op mijn bord.

lunch-mee-naar-het-werk-slaatje

Geroosterde groentensalade

De ultieme luiewijvensalade zijn ovengeroosterde groenten, eventueel gemengd met rauwe groenten. ’s Avonds zet je gewoon een schaal met in blokjes gesneden groente (en kruiden) naar keuze in de oven, die laat je mooi roosteren en ’s morgens vermeng je de groenten met couscous of iets dergelijks (maar ik schrijf couscous omdat dat op 5 minuten klaar is) en geroosterde noten of pitten. Je kan de ‘couscous of iets dergelijks’ natuurlijk ook weglaten. Ik eet graag enkel een hoopje groenten met geroosterde (pompoen)pitten als lunch. Yum!

Misschien deel ik weleens echte recepten, van wreed lekkere combinaties bijvoorbeeld. Maar voorlopig moeten jullie het met deze (te?) vage inspiratie doen, excusi. (Of ge kunt mij volgen op Instagram, daar durf ik ook weleens mijn lunch te delen.) Jullie tips voor mij? Deel de lunchliefde en boost mijn en jouw positivity!
Volgend bericht
Vorig bericht

13 reacties op “Drie simpele slaatjes als lunch #boostyourpositivity

  1. Oooooh sushi… Ik zou dat elke dag kunnen eten. Maar dan niet in sushivorm. Zo in slaatjesvorm waarschijnlijk wel!! Ik ga mij zo eens wat norivellen en sojasaus in huis halen en mij danig amuseren 🙂

  2. Ha! Ik ga dat sushinotsushislaatje onthouden! En als die van Kudzu terug zijn bestel ik ook ineens zo’n lunchbeker die niet kan lekken :-).
    Momenteel eten we op het werk een slaatje op dinsdag (de heerlijke slaatjes van Zukini!), maar ik zou eigenlijk zelf slaatjes moeten maken voor enkele van de overige dagen…
    Eet jij het hele jaar door slaatjes? In de winter heb ik daar precies meer problemen mee, omdat ze koud zijn…

    1. Ja, ik zag je foto’s van Zukini al, die zien er wel in orde uit!
      Ik eet het hele jaar door wel slaatjes, maar ook meer in de zomer hoor 🙂 Niet zozeer omdat ze koud zijn, maar gewoon, ja, tomaten zijn de max en die zijn er niet in de winter 🙂
      Maar een lauw slaatje is ook een slaatje hé. Je kan de opwarmbare ingrediënten apart houden en op het werk verwarmen (als dat kan) en dan mengen met de eventuele rest.

      1. Ze blinken vooral uit door hun versheid, en door het grote aanbod aan vegan opties.
        Ik onthou hier ook je geroosterde groentenslaatjes, dat gaat perfect in de herfst! Gelukkig hebben wij een microgolf op het werk, maar in de herfst/winter kies ik eigenlijk meer voor soep. Ik ga eens wat meer lauwe/warme slaatjes uitproberen! Want slaatjes zijn véél meer dan sla en tomaten 🙂

  3. Slaatjes… Ik heb er geen tijd voor om ze te maken en als ik aan een slaatje denk, denk ik aan een zak voorgewarmde gemengde sla en that’s it. Ik zal me eens verdiepen in deze recepten zie. PS: ik heb je een award gegeven.

    1. Slaatjes kunnen zo veel meer zijn dan gemengde sla! 😀 Vroeger had ik er ook dat idee over, maar de laatste jaren is dat wel stilaan veranderd 🙂
      Dank je voor de award! Ik ben al snel eens gaan piepen en ik zal binnenkort de vragen beantwoorden! (nu moet ik slaap inhalen, oeps)

  4. Die bovenste is ook één van mijn favorieten 🙂 ik zou het vaker moeten eten, want het is simpel en lekker. Ik maak ’t altijd met rijst, nori, tamari, wortel, paprika en komkommer.

  5. Mmm, klinkt lekker!

    Bij mij staat er ook heel vaak soep op het menu. En qua slaatjes vaak als basis sla en tomaten en dan aangevuld met wat we in de koelkast hebben liggen: paprika, komkommer, courgette (geroosterd dan wel), bloemkool, worteltjes, erwtjes, boontjes… Aleja bon, ik kan hier anders ook eens de ganse groenteafdeling gaan opnoemen natuurlijk, want ongeveer alles gaat eigenlijk wel 🙂 En dan daar wat noten of pitten en wat mozzarella of feta bij en voila.

    Sushi heb ik nog maar één keer gegeten en toen is mij dat absoluut niet bevallen, maar misschien moet ik eens de veggie versie een kans geven (want rauwe vis, beikes).
    Tempeh, waar koop jij dat? Want in de veggie-afdeling van de supermarkt hier ben ik dat nog niet tegengekomen (en die is toch wel vrij uitgebreid), maar misschien ga ik beter eens kijken bij een specifieke biowinkel?

    1. Ik heb geen ervaring met vissushi, maar groentensushi is de max 🙂
      Tempeh koop ik in de bioboerderij/biowinkel, maar ik heb het ook al in de Aziatische winkel zien liggen (logisch 🙂 ). Hier in België ligt het ook bij de grotere Delhaizes, maar bon, daar heb jij nu niets aan 🙂 (het is wel lang houdbaar, dus misschien ook weer niet zoooo onpraktisch om eens een paar pakjes mee te nemen naar Zwitserland?)

      1. Fantastisch, merci! Ik ga eerst wel eens kijken hier in de biowinkel (want het is toch wel praktisch als ik het hier kan kopen), maar als ik het niet vind, dan mag Delhaize mij sowieso ergens in november verwachten 🙂