De ochtendspits #boostyourpositivity

Ochtenden kunnen behoorlijk druk zijn. Hoe zien die van jou eruit en hoe slaag je erin om ze goed te doorspartelen?,” vroeg Lilith.

Ik ben een kinderloze vrouw die samenwoont met haar vriend en geen huisdieren heeft.

Genoeg gezegd, zeker? Ja, ja, ik zie het jullie (of toch de vrouwen met kinderen) wel denken. “Zo is ’t gemakkelijk, ja!”

Mijn ochtenden zijn niet druk, nee. Ik moet ze niet doorspartelen. Ze zijn belachelijk rustig, zelfs. Ik kan jullie dus geen tips & tricks voor een vlottere ochtendspits geven. Ik kan me ook niet voorstellen hoe ik het zelf zou doen met kinderen, dus nope, voor tips moet je elders zijn.

#boostyourpositivity-show-your-morning

Ik kan wel (nog eens) schrijven hoe mijn ochtenden op werkdagen er meestal uitzien. Meestal, omdat ik heel soms kapot of ziek ben en dan pas bij wekker 2 opsta.

  • Wekker 1 gaat af om 06:42. Ik sta direct op. Ik vind snoozen niet leuk. Als ik al eens snooze, betekent dat dat ik me niet goed voel.
  • Ik steek mijn lenzen in mijn ogen. Ik haast me niet.
  • Als ik een papje eet, zet ik mijn papje al op een klein vuurtje.
  • Ik sport een kwartiertje. Af en toe doe ik yoga, maar daar word ik niet echt wakker van, dus meestal is het een actieve, zweterige workout.
  • Wekker 2 gaat af om 07:14, da’s het signaal dat ik mijn workout moet afronden.
  • Ik maak mijn ontbijt (zelden boterhammen, meestal pap, smoothie, plantaardige yoghurt met granola, dat soort dingen), eet het op en check intussen Instagram, Bloglovin’ en Facebook, lees wat verder in een boek, babbel met Stefan als hij al wakker is ….
  • Ik neem een douche.
  • Als er tijd over is, ontspan ik nog wat: wat schrijven aan een blogpost, nog verder lezen in dat boek, soms wat haken … Quality time van ’s morgens vroeg, jawel. Soms hou ik me in die enkele minuten ook bezig met huishoudelijke dingetjes, maar dat probeer ik te beperken, ik moet nog een ganse dag werken, zeg!
  • Ik spring rond 8:10 op mijn fiets naar het werk.

2015-09-29 08.01.44

De ovengebakken havermout met appel en peer
uit het Oh She Glows Cookbook is zonder twijfel
een van mijn favoriete herfstontbijtjes.

Ik weet niet hoe mijn mama het deed. Ik kan het me niet herinneren, de ochtendroutine. Er is een periode geweest dat zij onthaalmoeder was, wat het allemaal wel wat gemakkelijker maakte, denk ik. Of misschien ook niet, want ze moest dan niet alleen ons maar ook de koters van andere mama’s in ’t oog houden.

Hoe dan ook, het feit dat ik het me niet herinner, hoe mijn ochtenden als kind of tiener precies verliepen, wil misschien ook wel een beetje zeggen dat het er allemaal niet zo toe doet, hoe je het precies doet. En dat je het dus sowieso goed doet, misschien. Is het niet zo dat (vooral jonge, vermoed ik) moeders zichzelf tegenwoordig veel te veel druk opleggen? Nog meer dan vroeger? Waren mijn broer en ik zo’n zelfstandige, brave kinders, of was mijn mama zo’n strenge dat wij schaapkes haar ’s morgens gehoorzaamden? (moeha, as if)

Ik heb mijn mama nooit ’s morgens met een boekje bij de hand haar ontbijt zien opeten (of misschien herinner ik het me niet), was dat omdat het echt niet lukte of omdat ze dacht dat dat niet hoorde? Ik weet het allemaal niet. Maar er zal zeker minstens af en toe chaos geheerst hebben, hoewel ik me die niet herinner. Ik weet niet goed waar ik nu naartoe wil, maar misschien enkel dit nog: geef jezelf af en toe een schouderklopke. Jullie zijn allemaal een beetje zotjes en zouden niet zo streng mogen zijn voor jezelf. Want als ik iets weet van het moederschap, en dat doe ik een beetje omdat ik kind ben geweest, dan is het dat de meeste moeders superheldinnen zijn. (En dat gooit mij dan weer terug naar dit #wijvenweek-bericht van 3,5 jaar geleden ♥)

2015-09-29 08.43.31-1

Volgend bericht
Vorig bericht

16 reacties op “De ochtendspits #boostyourpositivity

  1. Ha zalige ochtendroutine. Ik heb wel kinderen maar enkel een 15-jarige woont nog thuis. 6u 15 wekker 1, ik snooze nog 5 minuten en dan UP! Ik maak de dochter wakker, en doe een half uurtje yoga, badkamertijd en dan pers ik een sapje voor ons beiden. Richting station, dochter afzetten en om half 8 eet ik muesli en drink ik groene thee. De werkdag start, want ik werk van thuis. Van een ochtendroutine mag je ook gewoon genieten 🙂

  2. Mooi bericht! Ik kan me ook niet herinneren dat mijn mama vroeger een boekje las ’s ochtends. Het wan opstaan – ontbijten – wassen – vertrekken.
    Grappig hoe jouw wekker niet-afgeronde tijdstippen heeft 🙂

  3. Ik ben absoluut geen ochtendmens. Ik heb veel tijd nodig om wakker te worden. Maar hier is het wel de regel: eten-kleren-spelen. Om half 8 moeten ze klaar zijn met eten (ideale scenario), dan voorzie ik in mijn planning een kwartier voor aankleden (Dennis zelfstandig, Iris moet ik soms nog helpen) en als ze tijd over hebben mogen ze nog spelen.
    Als ze eerst kleren aandoen, is er veel kans voor dat die nog vuil worden als ze morgen. 🙂

  4. Amai, wauw, zo’n gedisciplineerde en rustige ochtend!! Hier ook geen kinderen en huisdieren maar onze ochtend verloopt toch een pak hectischer! Voornamelijk omdat ik te laat opsta en mij dan moet haasten om mijn trein te halen.. En hoewel ik tijd genoeg heb om te ontbijten op te trein, ik weiger het. ZO ongezellig!

    Ik moet trouwens echt afkicken van de snooze-knop want ik blijf àltijd te lang liggen en geraak er enkel nog vermoeider door heb ik de indruk!

  5. Oh ik ben jaloers!
    Hier is er al-tijd haast ’s morgens! En hoewel er elke ochtend dezelfde routine is moet ik alles minstens 10x per kind zeggen. En aangezien ik er 3 heb, is dat een heel project…
    Maar, ondanks alle haast en chaos zijn wel elke ochtend op tijd op school!

  6. Hier geen kinderen meer die de deur uit gewerkt moeten worden, dus de ochtend’spits’ verloopt hier rustig.
    6.16 u: opstaan; thee zetten; overnight oats afwerken met zaden, noten, bessen, fruit; boterhammen klaarmaken voor ’s middags; de man die ondertussen ook opgestaan is goeiemorgen wensen, samen ontbijten en ondertussen luisteren naar Radio 1; naar de badkamer; beslissen welke kleren ik zal aantrekken; op mijn beslissing terugkomen en toch iets anders kiezen; boterhamdoos, fruit en zwemgerief voor in de middagpauze in mijn rugzak proppen;
    7.16 u: de fiets op voor een rit van 10 km naar het werk.

  7. Waaauuuwww. Een work-out ’s morgens vroeg: ik vind dit als mama-met-2-kids-en-een-drukke-ochtendspits toch ook wel straf, hoor! Respect!! En je doet me er trouwens aan denken dat ik ook dringend mijn boost your positivity-postje nog moet schrijven 🙂 Lieve groet, V.

  8. Amai, super dat je ’s morgens de tijd neemt om een workout te doen, maar langs de andere kant waarom niet, het is denk ik een mooie start van de dag samen met een lekker ontbijt. Dat rustig aan probeer ik ’s morgens toch ook, liever ietsje vroeger opstaan dan te moeten rushen.
    Maar, hier ook geen kinderen 😉

  9. ik zet ook liefst mijn wekker op cijfers die NIET op 0 of 5 eindigen, ik vind dat gewoon tof
    maar wat ik vooral wil zeggen: mooi geschreven! je hebt gelijk wat dat schouderklopje betreft, ik ga je woorden in mijn achterhoofd houden!

  10. Amaai, kwou dat ik zon rustige ochtend had tijdens de werkweek. Ik sta op om 5 u 15. Was mij, werk mijn ontbijt verder af, en pak alles in ( ontbijt, 10-uurtje, middageten, 4-uurtje), drink een glas kokosmelk of rijstmelk en eet al een dadelreep. Tegen 5 u 55 ten laatste moet ik me haasten met de fiets naart station om mn trein te halen van 6 u 25. Waark mijn ontbijt dan eet omdat ik anders opt werk mega veel honger zou hebben alsk thuis zou ontbijten.( ik werk in een labo int ziekenhuis en kan alleen tijdens de pauzes iets eten of drinken).

  11. Je weet al dat ik een beetje jaloers ben op jouw zaaalige ochtenden 🙂 Ik hoop heel hard dat mijn nog te zoeken job voor na december dichter bij huis zal zijn, zodat ik wat later kan opstaan (of even vroeg, maar dan mét workout), want heel blij van mijn huidig ritme word ik momenteel niet.

    Yoga doe ik meestal ’s avonds (ook in het weekend), omdat ik daar inderdaad ook niet echt wakker van word. Al naargelang de les natuurlijk, maar zeker de rustigere lessen die eindigen met wat liggen op de rug, jaaa, dan kan ik gewoon direct in mijn bed kruipen nadien.