Cacao-quinoapap

Ik ben echt een meisje/vrouw van mijn generatie. Quinoa, chiazaad, gojibessen en zo veel ander hippievoer is mij niet vreemd. Ik probeer mijn vreemdevoedingkoopdrang te beperken, omdat ik er ook gewoon niet zo veel plaats voor heb in mijn huidige woonplaats. Maar toch, als ik bijvoorbeeld aan het webshoppen ben bij Pit&Pit, klik ik altijd meer naar mijn winkelmandje dan op mijn lijstje stond.

Ik ben ook echt een meisje/vrouw (ja, sorry, ik weet het even niet goed meer, hoe moet je jezelf noemen als je 27 bent? #leeftijdscrisis) van mijn tijd als het op havermout aankomt. Oh, mijn liefde voor havermout is groot. Haverpap, haverpannenkoeken, haverkoekjes, haver’pudding’ … ik krijg er niet genoeg van. Maar soms moet je al eens iets anders eten, gewoon voor de variatie.

Sinds een tijdje experimenteer ik daarom ook met andere granen en graanachtigen. Couscouspap, speltvlokkenpap, rijstvlokkenpap … en quinoapap, ja, eindelijk, we zijn bij de titel aanbeland. Mijn favoriete combinatie met quinoa is cacaopoeder, bestrooid met geraspte kokos en zwarte chocoladedruppels. Plant power food, booyah!

quinoa-pap-cacao

Nodig

  • 1/3 cup quinoavlokken of quinoa, ongekookt
  • 2/3 cup plantaardige melk naar keuze
  • 1 el cacaopoeder
  • een mespuntje zout
  • 1 tl vanille-extract of een 1/4 tl vanillepoeder (geen vanillesuiker)
  • eventueel wat kokosbloesemsuiker of ander suiker
  • topping: geraspte kokos, een halve banaan, chocoladedruppels, stukjes gedroogde mango, verse aardbeien of frambozen, noten, pitten, zaden (chia bijvoorbeeld :)), haverzemelen of tarwezemelen voor een extra stevig papje, geschaafde appelsienschil …

Zo maak ik het

  1. Kook de quinoa of de quinoavlokken in de plantaardige melk naar keuze. Quinoa moet langer koken (15 tot 20 minuten), quinoavlokken 5 minuten.
  2. Voeg cacaopoeder, zout, vanille en eventueel zoetmiddel toe zodra het een papje geworden is, meng goed.
  3. Werk af met toppings naar keuze en naar kastinhoud.

Nog even over de verhouding: afhankelijk van de soort plantaardige melk die je gebruikt, kan de pap wat vaster of vloeibaarder zijn. Hou je potje in het oog, roer en voeg eventueel nog melk toe als het te vast wordt naar je goesting.

Tip: maak de basispap voor meerdere dagen. Kook bijvoorbeeld drie keer zoveel en verdeel in porties. De toppings voeg je net voor het serveren toe. Met de toppings kan je dan variëren, terwijl de basispap dezelfde blijft.

PS: deze post kwam er nadat een Instagramvolgster naar het recept vroeg nadat ik bovenstaande foto geïnstagramd had. Ik wil maar zeggen: jij vraagt, ik draai. (niet altijd, uiteraard, maar stuur dus gerust verzoekjes!)

Volgend bericht
Vorig bericht

11 reacties op “Cacao-quinoapap

  1. In ‘Plant Power’ staat ook een receptje voor quinoapap. Ik probeerde het uit, vond het heel lekker maar probeerde geen verdere variaties. Het duurde vrij lang om te maken (misschien moet ik ’t eens met quinoavlokken proberen?) en ik had er ook sneller honger van dan als ik voor havermoutpap kies. Met kokos en chocolade ziet het er wel yummmmm uit!

    1. Juist, ja! Met kersen en amandelen! Ik maakte die ook al eens, ik vond ‘m wel oké 🙂
      Als ik pap maak op basis van quinoa, neem ik meestal ondertussen een douche. Met quinoavlokken moet je er echt bij blijven, want voor je het weet, hangt het papje aan je kom.

  2. Ik wil zo graag havermoutpap lekker vinden. Maar ik vind het heel erg niet lekker! Toch probeer ik het elke keer weer. Aan de andere kant: gisteren heb ik, in het proces van het maken van rijsttaart, wel van rijstepap zitten snoepen. Dat vond ik dan wel weer lekker, dus wellicht wordt het tijd weer eens wat variaties van pap te gaan proberen. Het klinkt zo leuk. En het ruikt zo zalig huiselijk 🙂

  3. Ik heb dat ook bij Pit&Pit ‘oh da’s ook precies wel lekker’. Maar da’s dan weer goed voor de verzendkosten he.
    Ik ga het pinnen. En als ik volgende keer bestel eraan proberen denken om dat ook in mijn winkelwagentje te klikken.

  4. Oh, ik strooi over mijn havermout ook zowel de ouderwetse maan- en sesamzaden als de hipp(i)e gojibessen en chiazaden. Als het lekker is, is het lekker he 🙂

    En ik vind mijzelf ook nog altijd een meisje. Een vrouw is zo… ja, volwassenen en groot enzo. Dat ben ik toch nog niet? 🙂

  5. Yum, ziet er lekker uit! Ik ben altijd veel te enthousiast bij het maken van zo’n pap, ik maak dan meteen een hele kookpot terwijl je met een kommetje al best vol zit. En oh ja, superherkenbaar van dat meisje/vrouw, ik was onlangs ook een blogpost aan het typen en heb het zeker 10 keer veranderd in mijn tekst. Het is uiteindelijk “vrouw” geworden maar dat staat zo ooooud, terwijl 28 nog zo jong is! 🙂