Goesting in lente … een late update

Ik weet het, ik weet het, de zomer is al een maand bezig, en nu kom ik nog af met een update van mijn lentelijstje. Kelly toch! Ik wijs nu met mijn vingers én tenen naar De Grote Blogverhuis, want ja, hij is de oorzaak van uitgestelde blogposts. Maar ik wilde dit topic toch afsluiten. Afsluiten? Wel, ik maak nog lijstjes van wat ik wil maken / verwezenlijken / doen / lezen per seizoen (korte-termijn-lijstjes werken oh zo goed voor mij), maar ik deel ze hier niet meer. Als er blogwaardige gebeurtenissen voortkomen uit die lijstjes, deel ik het hier wel. Maar de lijstjes zelf? Neih, niet zo boeiend, vond ik zelf na vier seizoenslijstjes.

lijstje-lente-2015

Geslaagd

Naaien: een tas uit De tas van Annelies

Ik koos Lili om mee te beginnen, maar ik plan nog minstens 3 andere modelletjes te maken. Zo’n mooie, professioneel ogende tassen!

de-tas-van-annelies-lili-boodschappentas-groot

Ontbijten: vaker met smoothies

Ik kocht op 10 mei een Vitamix, een superblender waarop ik al vijf jaar verliefd was. De machine kostte me zeshonderddertig euro (in cijfers lijkt het nog meer, dus ik schrijf het in letters), maar ik ben ZO ZO ZO blij. Ik ontbeet in de lente dus regelmatig met smoothies, en nog veel vaker sinds de aanschaf van de wellicht duurste keukenmachine die ik ooit zal aanschaffen. Ik kwam zelfs uit de kast als smoothiemeisje.
smoothie-love

 

Sporten: vijf ochtenden per week een kwartier (en anders ’s avonds inhalen)

Booyahkasha, wreed goed gelukt! In de lente begon ik elke werkdag met een kwartiertje sporten. In juni volgde ik het schema hieronder. Als het ’s ochtends eens niet lukte (bijvoorbeeld door extreem slechte nachtrust), haalde ik ’s avonds of in het weekend in.

Oh ja, wie zich een paar weken geleden afvroeg of mijn benen zijn zoals ze zijn enkel door te fietsen: nee. Mijn Project Gezond Lijf is de grootste oorzaak, waarvan het bijna-dagelijkse sporten dus een groot deel uitmaakt. In juli doe ik het trouwens wat rustiger aan, met 30 days of yoga met Adriene.

workout-ochtend-juni

Koken: 5 hartige recepten uit Plant Power van Lisette Kreischer

Het lukte, maar wel heel erg nipt. Ik wilde dit kookboek enorm graag aan mijn collectie toevoegen, maar nu ik het heb, gebruik ik het eigenlijk zelden. Ik probeerde uit:

  • Broccolisurprise
  • Zoete koolrabisalade
  • Frisse lentesoep
  • Frisse zomerrolletjes
  • Summer wrap-up

Het eerste gerecht was wreed lekker, de volgende twee waren oké, de laatste twee maak ik eigenlijk regelmatig (loempia’s, de niet-gefrituurde versie, en wraps), dus die waren niets nieuws voor mij, maar ze mochten er wel zijn.

Bakken: 5 zoete recepten uit het Chocolate Covered Katie kookboek

Ik ben superfan van Katie. Echt. Ik volg haar blog al jaren en als ik iets pin op mijn bord “zoet” op Pinterest, is het vaak een nieuw recept van haar. Met dit puntje had ik dus geen énkel probleem. Ik testte al negen recepten en keurde ze allemaal GOED tot WREED GOED:

  • blueberry morning baked oatmeal
  • elvis peanut butter pancakes (habahaba!)
  • superfood chocolate bowl (op basis van quinoa en cacaopoeder, zooo goed!)
  • american as apple pie muffins (yum!)
  • the chocolate mudslide (een romige chocoladesmoothie, hemels ontbijt!)
  • the passionate peach (een fris tussendoorsmoothieke)
  • pink princess cake (ofwel: aardbeiencake, effenaf!)
  • chocolate chia power pudding
  • maple almond butter (jeej, met mijn Vitamix kan ik EINDELIJK zelf notenboter maken!)

amandelpasta

Lezen: 4 keer check!

2015 wordt het jaar waarin ik véél zal gelezen hebben. Momenteel staan er al 25 op de teller. Zonder dat ik mezelf push om kweetniethoeveel te lezen, trouwens. Reviews van Never let me go en De alchemist volgen weleens. Van Make it, Blog it, Share it maakte ik een vlogreview, mijn korte review van Hollow City staat ook al op de blog.

review-make-it-blog-it-share-it

Niet gelukt

Naaien: een sweaterkleedje voor mezelf

Helaas, helaas. Ik heb er vaak aan gedacht, maar het kwam er maar niet van. Ik naaide wel mijn bladerige bloesje, een tweede Plantain T-shirt, het Geboortepakket, de jeansbroekentaseen dekentje en wat dingen waarover ik (nog) niet geblogd heb.

Detoxen (zo hipster en al!)

Ik probeerde. Plan: 3 dagen smoothie detox. Doel: nog wat afvallen. Resultaat: ik hield het één dag vol. De dag nadien voelde ik me zo zwak en kapot en misselijk. Het leek alsof ik een kater had. Ik weet dat dat normaal is, voor een detox. Maar ik moest die dag van alles doen, dingen waarvoor ik energie nodig had. Foert, zei ik, ik probeer het wel een andere keer. Die kilo’s gaan nu ook niet lopen hé. Oh wacht, dat was net het probleem.

Afvallen: 3 kg afvallen

Bedoeling: van 58 naar 55. Maar ik belandde op 56. Kleine jeej, maar ik ben er nog niet. Ik wil uiteindelijk terug 53 kilo wegen. Project Gezond Lijf gaat vrij goed, maar het is natuurlijk wat onnozel om te proberen de vijf kilo die in de loop van vijf jaar zijn blijven hangen weg te krijgen op een halfjaar. Maar ik ben goed op weg!

Voor wie nu denkt, zeg Kelly, loopt gij nu ook al mee met de skinny rage, wilt gij gewoon afvallen omdat ge het slanke schoonheidsideaal in uw strot hebt laten rammen? Maar neen. Ik wil gewoon afvallen voor mezelf. Ik voelde me niet meer zo goed in mijn vel. Ik had nooit een weegschaal gekocht, vroeger, toen we net gingen samenwonen, uit verzet en rebellie tegen gedoe over gewicht. Maar ik heb me er een paar maanden geleden toch een gekocht, om me opnieuw meer bewust te worden van mijn gewicht.

Vroeger was ik een antiweegschaalpersoon, tot ik ineens merkte dat ik me niet meer gezond in mijn vel voelde. De weegschaal bevestigde mijn gevoel, dus nu probeer ik geleidelijk weer een gezonder eet- en sportpatroon te vinden. Het gewicht waar ik naar streef is het gewicht waarvan ik me herinner dat ik het lang gehad heb en waarmee ik me toen goed voelde. Ik eet meestal wel gezond, maar ook wel te veel, wat het natuurlijk weer ongezond maakt. Project Gezond Lijf is dus kwalitatief én kwantitatief gezond eten, in combinatie met meer bewegen.

meer-bewegen

Volgend bericht
Vorig bericht

9 reacties op “Goesting in lente … een late update

  1. Have fun with Adriene 🙂 bij mij is het een kleine verslaving geworden… Ben intussen toch ook al bijna 5kg af… Nog 10 te gaan, op het gemakske. Die blender… Hm ik vrees dat ik echt het budget niet heb voor vitamix, maar de staafmixer is echt ook niet je dat. Enig idee wat een behoorlijk alternatief zou kunnen zijn?

    1. Goed bezig, Sabine! Beter op ’t gemakske dan helemaal niet 🙂 Of te snel, want dat deugt ook meestal niet …

      Ik denk dat gelijk welk merk oké is als je enkel fruitsmoothies wil maken. Nu ja, behalve den brol van in bepaalde (Duitse) supermarkten dan 🙂 Als je groene smoothies (en bananenijs) wil, denk ik dat het beter is om een blender met hoger toerental of hoger vermogen te zoeken. Ik heb lang getwijfeld tussen Vitamix en Magimix. Magimix-blenders hebben ook een heel hoog vermogen. Maar ze kosten ook al rond de 200 euro …

    2. Sabine, Ik heb al een paar jaar een Domo blender (model my blender DO436BL). En ik ben daar wreed tevreden over. Voor die prijs (ong 35 euro) kan je bijna alles. Geen broccoli en ijs. Maar wel bevroren bananenschijfjes. En het leuke is dat je blendt in de drinkbeker. Dus minder afwas 😉

  2. Haha, ik ben blij dat ik niet de enige ben die ‘I’m in love with the coco’ bij vanalles zingt! Dat smoothiemachien levert wel indrukwekkende resultaten op.

    Succes met het afvallen, voor mij lijkt elk gewicht onder de 60 kg bijna onhaalbaar :S
    Dus chapeau dat je daar al onder zat! Goed begonnen is half gewonnen 😉

  3. Ik ben ook bezig met 30 dagen yoga met Adriene. Ik doe veel aan hardlopen en dit werkt heel goed om mijn spieren lekker te stretchen en wat rust te gunnen. Goed dat je alles probeert om je weer helemaal lekker in je vel te voelen. Dat komt zeker goed met die mooie Vitamix.

  4. Goed bezig! Al zou ik dat afvallen met 2 van de 3 geplande kilo’s, toch zijn eigen titeltje “bijna gelukt” geven i.p.v. “niet gelukt” zenne 😉
    Ben een beetje jaloers op dat kwartiertje sporten ’s ochtends. Op zich zou ik er tijd voor kunnen maken, maar ik sta nu op om 6u en vertrek om 6u43. En jup, dat is tot op de minuut getimed 🙂 Zodanig zelfs dat ik daar echt geen kwartier meer van kan afsnoepen en opstaan voor 6u (die 5 op die wekker!), dat zie ik precies niet echt zitten. Zelfdiscipline op die uren, dat moet ik nog een beetje leren denk ik 🙂

    Veel plezier alleszins met je toekomstige lijstjes; ik vind het wel een beetje jammer dat die hier niet meer gaan verschijnen, want vond dat altijd wel leuke blogs.

    1. Oh ik vind 6 uur al zo enorm pijnlijk! Vooral in de winter, bah. Ik vind het geen probleem om op een uur op te staan waarin in gesproken vorm een zeven voorkomt. 6u30 is dus oké, want half zeven, maar 6u15, ooooh nee, kwart na zes is véél te vroeg.

  5. Hihi, ik heb exact hetzelfde (Johan die zes uur dertig zegt i.p.v. half zeven, dat voelt echt al meteen veel pijnlijker om op te staan). Maar ja, aangezien die 7 momenteel niet haalbaar is, heb ik die 6 dan maar als uiterste limiet gesteld 🙂