Vijf ochtenden per week een kwartiertje sporten: de routine, de workout, het doorzettingsvermogen en de beloning

Midden maart begon ik er weer aan, aan het fitter maken van mijn lijf. Dat komt in golven bij mij, en als de golf opkomt, moet ik maken dat ik begin te surfen. Maar ik moet er ook op letten dat ik mezelf niet laat meesleuren door te veel geweld in een keer, want dan val ik van mijn surfplank en ben ik binnen de kortste keren weer bij af. Minder onnozel uitgedrukt: als de goesting om te sporten opkomt, doe ik daar direct iets mee, maar als ik te veel doe, overdoe ik mij. Maar niet deze keer, want mijn georganiseerde ik maakte een plan.

De routine

Ik begon simpel: vijf ochtenden per week een kwartiertje sporten. Dat leek me haalbaar. Ik sta op om 7 uur en vertrek rond 8.10 uur naar mijn werk. Dat geeft mij kweetniethoeveel tijd waarvan ik vroeger een deel verspilde op het internet, of nog in mijn bed. Nu gaat de wekker, sta ik direct op, steek ik mijn lenzen in mijn ogen en rol ik mijn matje open (in een hoekje in de keuken/living). Als ik met havermoutpap ontbijt, zet ik eerst mijn papje al op een klein vuurtje, zodat dat al wat kan pruttelen terwijl ik sta te springen en mijn spieren wakker schud. Een kwartier à twintig minuten later ontbijt ik. Daarna douch ik me en als er daarna nog tijd overschiet, lees ik wat blogposts, schrijf ik een blogpost, bewerk ik foto’s, lees ik wat of babbel ik met Stefan, als hij al wakker is (meestal niet).

Voilà, mijn ochtendroutine van tegenwoordig, helemaal ontbloot op het internet.

Na twee weken merkte ik dat dit werkte voor mij, dus plande ik om het de hele lente zo te doen. En zo belandde puntje 5. sporten: vijf ochtenden per week een kwartier (en anders ’s avonds inhalen) op mijn lentelijstje. Intussen heb ik een heel sportschema opgesteld, maar daarover later meer.

workout-schema-routine

De workout

Ik volg momenteel een Flat Belly Workout (zie foto hierboven) die ik ooit tegenkwam op Pinterest en direct in mijn ‘afdrukken’-mapje op mijn harde schijf zette (ik heb geen printer, anders had ik het uiteraard direct geprint). Als je op Pinterest zoekt, vind je direct een hele berg andere schemaatjes en oefeningenreeksen. Momenteel volg ik de Flat Belly Workout al een paar weken en ben ik hem nog niet beu. Vervang die handel als ge ’t kotsbeu zijt! (tip aan mezelf en aan jullie)

workout-schema-pinterest

Het doorzettingsvermogen

Hoe hou ik dit vol? Voor mij is dat vrij simpel: als ik genoeg slaap, kwalitatief én kwantitatief gezond eet en niet te veel stress van het werk meeneem naar huis, heb ik meer dan voldoende energie om het ‘vol te houden’. Het voelt dan ook niet als moeten volhouden, maar als iets waardoor ik me nog beter voel. Daarvoor wil ik wel wat moeite doen. Zolang er dus energie is, ah ja. Zorg voor uw lijf en het zal niet tegenstrubbelen! (ik weet dat het tegenstribbelen is, maar strubbelen klinkt gezelliger)

Oh ja, ik ben ook van nature een doorzetterke en een vechterke, dus dat helpt wel. Ik doe mijn voornaam graag eer aan (Kelly zou moedige krijger of vechter betekenen).

De beloning

Mijn workoutschema hangt in het zicht, het is te zeggen op de keukenkast, vlakbij het enige plekje in onze leefruimte waar er wat plaats is om te sporten. Naast het workoutblad hangt mijn sportschema (waarover, nogmaals, later meer!). Telkens ik mijn kwartiertje gesport heb, kleur ik het vakje in. Dat is plezant voor een meisje dat van lijstjes en schemaatjes houdt.

Behalve mijn  geweldig sterke lijf in wording en die voldoening van het vakje inkleuren is er geen beloning aan verbonden, maar als dat u helpt, beloon uzelf dan gewoon! You’re freeeeee… to do what you want to do! 

Volgend bericht
Vorig bericht

8 reacties op “Vijf ochtenden per week een kwartiertje sporten: de routine, de workout, het doorzettingsvermogen en de beloning

  1. Ha! Dat van die gold, dat herken ik. Momenteel voel ik ook zo'n golf aankomen en ik moet dan ook zorgen dat ik zo snel mogelijk op een surfplank zit. Anders komt het er niet van. Volgens mij komt dat allemaal door dat mooie weer van de afgelopen dagen. Dat brengt vreemde kriebels naar boven. Ayup.

  2. ik zeg hier al eeuwen tegen mezelf dat ik eerder moet opstaan zodat ik tijd heb voor 15min yoga en een ontbijt… en elke ochtend blijf ik te lang liggen 🙁 chapeau voor het doorzettingsvermogen!

  3. Ja, de zon, die zorgt hier ook voor golven :). En vakjes inkleuren: zà-lig! Ik wil dringend een kuisschema maken met in-te-kleuren vakjes. En dan maak ik er en passant ook ééntje voor het sporten (en het opruimen, en het gezond eten, en … :D)!