Suikervrijheid: ontbijten en lunchen zonder suiker

Toen ik besloot mijn suikerconsumptie drastisch te minderen, leek het ontbijt mij het moeilijkste. Ik begon mijn dag 7 op de 10 dagen met boterhammen met choco. Weinig variatie, maar ik vond dat niet erg, want ik at die choco graag. Na enkele maanden zoeken naar suikervrije recepten kan ik vooral constateren dat ik nu gevarieerder ontbijt. Er kruipt soms wat meer tijd in, maar ik ben het waard!

Helaas weigert mijn maag nog steeds ’s morgens halsstarrig hartigheden binnen te laten. Geen slaatjes, scrambled tofu of een restje spaghetti van de avond ervoor voor mij … Plantaardig én suikervrij doch niet hartig ontbijten of lunchen, het is een uitdaging, maar zeker geen onoverkomelijke.

Dit overzichtje zal af en toe bijgewerkt worden, naargelang mijn ontdekkingstocht voortschrijdt en ik onderweg lekkere receptjes tegenkom. Heel wat van de recepten lijken eerder op (ongezonde) tussendoortjes, dingen waarvan anderen verbaasd reageren “en dat eet jij als ontbijt!?” Maar een pannenkoek, een stuk cake op basis van volkoren meel en zonder suiker of een portie puur bananenijs lijken mij echt geen reden om je schuldig te voelen …
zondersuiker 
Drie hoofdcategorieën, die zichzelf wel voldoende verklaren, maar voor alle duidelijkheid:

  • “rapraprap”: ’s morgens gewoon direct beschikbaar zonder gedoe
  • “iets omslachtiger”: als je ’s morgens of de avond voordien 10 minuutjes over hebt
  • “als je tijd hebt”: om de dag / avond voordien klaar te maken (vooral gebak)
RAPRAPRAP

beleg

pindakaas (met banaan in dunne schijfjes)
tahin / sesampasta (met banaan in dunne schijfjes)
notencrème van Abinda (gezoet met tarwestroop), te koop in de natuurwinkel

brood

volkoren roggeknäckebröt van Wasa

varia

fruit, uiteraard
muesli uit de winkel (lees de ingrediëntenlijst, want de meeste bevatten wel suiker)
noten (evt. geroosterd met kokosolie en kaneel)
ontbijtgranen met rijstmelk (of andere suikervrije melk uiteraard, maar rijstmelk vind ik het lekkerst, qua ontbijtgranen: bijvoorbeeld deze, o.a. te koop bij/via Bioplanet)
Provamel-yofu met vers fruit (appel met banaan en kaneel is een favoriet)

IETS OMSLACHTIGER

beleg

gemixte banaan-pindakaas (ideale verhouding: 80 gram banaan + 4 el pindakaas)
banaan gemixt met noten en zaden
hazelnootpasta van Plantaardig Maandag
de snelle variant van deze choco
zelfgemaakte suikervrije confituur

ijs

snel bananenijs

op de pan

wentelteefjes

pap / pudding

havermoutpap (met rozijntjes / appeltjes / gehakte walnoten, of met pindakaas en banaan) (check vooral ook Ann’s havermoutpappost en Katie’s lijstje)
zelfgemaakte pudding
rijstpap (bijv. volgens dit recept, gewoon suiker vervangen door stroop en/of stevia)
cashew-abrikozenpap met appel
rodevruchtenmousse

rauwe dessertjes

rauwe cashewnotentaartjes
Hot Fudge Brownie Larabars van Chocolate Covered Katie
chocoladepudding/-crème

smoothie

groene smoothie (met spinazie die je niet smaakt maar dan toch binnen hebt om de dag met veel energie te kunnen beginnen)
choccywoccydooda van Heleen (kokosmelk, banaan & cacao)
deze fruitsmoothie
Vanilla Chai Shake

ALS JE TIJD HEBT

beleg

suikervrije choco
suikervrije confituur

de ‘boterham’ zelf

broodbolletjes
speltscones met rozijntjes van EVA
sandwiches (recept voor een suikervrije, plantaardige versie van deze binnenkort online)

cake / cupcake

bananencake
wortelcake van Fieke
mangocupcakes
Banana Breakfast Doughnuts van Chocolate Covered Katie
chocolate chip pie van Chocolate Covered Katie (op basis van kikkererwten!)

koekjes / gebak

de hazelnotenkoekjes van Leven met Liv
appel crostata

muesli / granola

granola van Fieke (je kan de stroop ook vervangen door appeldiksap)
granola van Heleen
dadel-walnoot-haverrepen van De groene prinses
bananengranola
quinoa granola

pannenkoekjes

van Vegan Yum Yum (gewoon de suiker weglaten / vervangen)
van Lisette Kreischer
banaan-havermout
American blueberry pancakes van GreenBeautyBlog

Volgend bericht
Vorig bericht

15 reacties op “Suikervrijheid: ontbijten en lunchen zonder suiker

  1. leuk lijstje! Hier ook een serieuze culinaire zoektocht nu de dochter na een koemelkallergie ook nog een soja-allergie ontwikkelde. We aten al geen vlees en vis, maar vleesvervangers zonder soja zijn schaars. Hier is havermoutpap met banaan, apppel en rozijntjes een groot succes 's morgens!

  2. Wat leuk! ik eet meestal haver met yofu, 1 of 2 soorten fruit in stukje eronder. Meestal doe ik er ook lijnzaad onder en soms ook nootjes. Erg yummy en gemakkelijk! De laatste 5 minuten voor ik ga slapen maak ik het klaar, de frigo, en in de ochtend yummy eten. Soms eet ik ook een 'green monster', 1a 2 soorten fruit, spinazie, 1 tas water of groene thee, 2 eetlepels lijnzaad, 1 eetlepel kokosvet. De kleur is niet zo mooi wel lekker. Ik ben enkel gestopt met versie spinazie te gebruiken, het werd altijd zo snel slecht, nu is het ingevroren spinazie. Jammer vers is toch lekkerder. Tips om spinazie te bewaren?

    1. Ik maak eigenlijk enkel groene smoothie als ik verse spinazie net gekocht heb. Dan neem ik daarvan 's morgens een handje en de rest maak ik dan 's avonds klaar. Misschien in een bakje zelf spinazie kweken? Misschien lukt dat wel om binnen een gans jaar door te kweken…

  3. interessant ! Ik probeer mijzelf al een tijdje te motiveren om te ontbijten, want meestal komt dat er niet van… deze lijst zal mij misschien op weg helpen.
    Heb het trouwens ook gepind 🙂