De hemel in een cupcakeje

Eergisteren maakte ik nog eens cupcakes. Ik maak wel vaker cupcakes, want da’s zo snel klaar en altijd lekker. Maar dit keer maakte ik ook eens een topping / icing / frosting, hoe je het ook wil noemen. Zo’n topping, meestal laat ik dat achterwege wegens één en al boter en suiker, poedersuiker dan nog wel, terwijl ik dat eigenlijk liever niet zou eten. Maar ik had nu eens goesting in iets simpels en ‘normaals’ en maakte vanillecupcakes met citroentopping. Voor een keer volgde ik het recept 100%, flink he.
Maar je hoort me misschien al komen: die massa poedersuiker, dat beviel me toch niet volledig. In vergelijking met de gemiddelde Vlaming / westerling eten wij namelijk weinig suiker. De effecten van zoveel suiker op mijn lichaam waren dan ook heftig en opvallend duidelijk. Ik voelde me opgeblazen, eerst energiek en snel daarna plots heel moe, loom, futloos, een beetje duizelig zelfs. (BTW: in dit artikel gaat het over wat het drinken van één cola veroorzaakt met je lichaam – zeer interessant!)

Wat de cupcakes betreft: ik verdeelde (of knipte en plakte 😉 ) de topping over 12 frangipanecupcakes – zo was de zoetheid verdeeld en ‘eetbaar’. Weggooien, daar was ik namelijk minder voor te vinden. (Temeer daar ’t wel lekker was hoor, gewoon te veel 😉 )

Toen de cupcakes op waren, ging ik op zoek naar gezonde toppingrecepten. Het www leverde na een eerste zoektocht weinig resultaat, dus alle tips zijn welkom! Eéntje werd wel onthouden en vandaag uitgetest.

Hemelse chocoladetopping (hier in combinatie met de reeds geciteerde vanillecupcakes en een beetje geraspte kokos)

  • 1 cup cashewnoten (tussen 2 en 4 uur geweekt)
  • 1/4 cup agavestroop
  • 1/4 cup + 2 el poedersuiker 
  • 1/2 cup pure cacaopoeder (maar 1/4 is ook voldoende)
  • snufje zout
  • (3 el water)
Alles mixen, eventueel geleidelijk 3 el water toevoegen indien te dik.
(bron: dit recept)

Oké, er zit nog steeds poedersuiker in, maar véél minder dan in het vorige recept. De volgende keer vervang ik dit door rietsuiker, dat zorgt dan wel voor een crunchier effect, maar het is toch weer iets gezonder… En ondertussen zet ik mijn zoektocht naar recepten voor suikervrije toppings verder. Want als deze topping al zoveel gezonder én lekkerder was, hoe geweldig moet een supergezonde topping dan niet smaken? 😉

Volgend bericht
Vorig bericht

6 reacties op “De hemel in een cupcakeje

  1. Mmm!

    Ik vervang eigenlijk in alle recepten de bloemsuiker door rietsuiker. Gaat prima, maar je hebt inderdaad wel dat crunchy gevoel tussen je tanden. In elk geval fijne rietsuiker nemen!

    Maar eigenlijk kan je een heleboel recepten maken met minder of elfs geen suiker. Vb. in pannenkoeken doe ik nooit suiker.

  2. Bloemsuiker kan je zelf maken door kristalsuiker in een 'molentje' te stoppen, dacht ik… Kan je dan ook geen bloemrietsuikermaken? (Of is dat dan rietbloemsuiker? Deze Riet zou het eigenlijk moeten weten…)